VLS Lighthouse

Jeg tilbyr terapeutiske samtaler, og samtaler for selvutvikling, motivasjon, pårørende, og par.

Fysisk aktivitet og psykisk helse

2 kommentarer

Fysisk aktivitet har mange positive effekter:

  • Mindre angst og depresjon
  • Gir bedre selvbilde og selvtillit
  • Bedre søvn
  • Økt følelse av mestring
  • Bedre sosial funksjon
  • Bedre livskvalitet
  • Sosialt fellesskap
  • Kilde til glede, livsutfoldelse og positive mestringsopplevelser
  • Påvirker humøret
  • Gir energi
  • Reduserer stress
  • Bedrer forhold til egen kropp

Mange opplever å få psykiske problemer i løpet av livet. Effekten av fysisk aktivitet som behandlingsmetode er vitenskapelig godt dokumentert. Regelmessig fysisk aktivitet forbedrer den fysiske formen og gjør oss mer rustet til å mestre hverdagens krav og utfordringer.

Den første halvtimen i aktivitet teller mest for din mentale helse:

– Vi vet at fysisk aktivitet har stor effekt for vår mentale helse, men den beste nyheten for mange er kanskje at den største helsegevinsten kommer i løpet av den første halvtimen. Det sier professor og psykiater Egil W. Martinsen ved Aker universitetssykehus.Martinsen har i mer enn 25 år brukt fysisk aktivitet som en del av behandlingen av så vel lette som tyngre psykiske problemer, og undersøkt hva sykkelen, soppturen eller joggeskoene kan gjøre for sinnet vårt.
– Det er nesten for godt til å være sant. Kanskje er det derfor vi har så lett for å undervurdere det du selv kan gjøre for din mentale helse, sier Martinsen.
Den viktige halvtimen i aktivitet kan gjerne deles opp i mindre bolker, for eksempel med å gå to eller tre raske turer i løpet av dagen. Det gjør du enkelt ved å la bilen stå når du går på butikken eller hoppe av bussen noen stopp før du er hjemme.
 – Her gjelder ikke prinsippet om at det må være vondt for å virke. Det beste er hvis du klarer å gjøre aktiviteten til en del av hverdagen, og ikke til et skippertak ved de store anledningene, sier Martinsen.

Det finnes flere forklaringer på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og god mental helse :

Én av de vanligste psykologiske forklaringene finnes i den kognitive teorien, som sier at endret atferd på sikt kan endre tankene og følelsene. Ifølge denne teorien oppstår den positive effekten når treningen får tankene over på noe annet.
Treningen gir også positive forsterkninger etter hvert som du når mål og merker at treningen blir mindre anstrengende. Fysisk aktivitet påvirker også nivået på de såkalte gladstoffene i blodet, som for eksempel endorfin og dopamin.

Fem aktive steg for en bedre psykisk helse:

1. Start lett og velg en aktivitet du liker
Jakt på mulighetene for å tilpasse aktiviteten til hverdagen din: Måk snø, gå trapper og spaser til butikken.
2. Lær deg hvordan fysisk aktivitet virker på kroppen
Fysisk aktivitet gir de samme effektene på kroppen som noen typer angst: Hjertebank, høy puls og svette. Når du vet det, trenger du ikke frykte aktiviteten.
3. Finn en lystbetont aktivitet
En psykisk sykdom påvirker både tankene, følelsene og atferden din. Hvis du starter med en lystbetont atferd, kan følelsene og tankene følge på.
4. Gjør aktiviteten sosial
Ensomhet er et generelt trekk hos mange med et psykisk problem. Fysisk aktivitet kan snu også dette.
5. Involver nettverket ditt
Mange rundt deg lurer på hva de kan gjøre for å hjelpe. En tur i skogen kan være et godt svar!
IMG_0411

Reklamer

Forfatter: vlslighthouse

Kognitiv terapi Selvutvikling Støttesamtaler Parsamtale Håndtering av sorg Motivasjon/coaching Gratis ammeveiledning

2 thoughts on “Fysisk aktivitet og psykisk helse

  1. Dette er så lett egentlig. Som mye nedsatt helse grunnet fysiske begrensninger vedr reumatologisk diagnose som har ført til et liv i el rullestol og praktisk assistanse nærmest til alt og hele dager og kvelder. Når man her kan lese hvor enkelt det faktisk er å gjennomføre dette med minst en halvtimes aktivitet ved depresjoner så kan dette ikke sies ofte nok og jeg skulle ønske at de som kan gå fortsetter med det. Man kan bli «deppa» av og ikke lenger ha føtter å St på. Jeg påstår at ALLE DE SOM KAN FORFLYTTE BENA SELV inklusive meg i rullestol burde følge disse enkle grepene denne artikkelen viser til. God mental helse bringer bare godt med seg og vår fysiske kropp vil profittere på dette også. Dette vet jeg fordi jeg gjør dette selv og kunne veldig gjerne blitt greiere med meg selv og blitt en bedre utgave av den jeg allerede er blitt. LYKKE TIL I DETTE LIVET – I MITT LIV ER ALT GODT ( om man vil)
    OG SLIK ER DET !!

    • Det er så utrolig inspirerende å lese det du skriver, Kristine!
      Du har utfordringer større enn mange andre, og kunne ha reagert med å si at «jammen, det er ikke alle som kan være aktiv», eller «fint for den som kan, så lenge det varer», osv. I stedet forteller du om en hverdag der du er avhengig av andre, og likevel lyser ditt mentalt sterke og gode sinn i gjennom.
      Jeg har selv vært gjennom en periode nå, der smerter har preget (og hemmet) meg, og fått kjenne på hvor utrolig tappende det er. Smilet og latteren ble det mindre av, og jeg hadde egentlig nok med meg selv. Nå er jeg forhåpentligvis på bedringens vei. I alle fall er humøret tilbake, godt hjulpet av slike flotte mennesker som deg *sender deg en imaginær blomsterbukett* 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s